Галерия

my first handmade paper

🙂 когато Боро беше съвсем бебе,  му обещах, че когато стане на три годинки, ще го науча как се прави хартия у дома. 🙂 някак си, нигога не съм била почитател на тривиалните догми в игрите и възпитанието – не ми отиват. много повече ми допадат философиите на монтесори и уолдорф, а и честно казано, и двамата със сина ми се чувстваме отлично по този начин. освен това, се сетих за приказката за принца, който трябвало да научи занаят, иначе не можел да се ожени за любимото момиче, така че реших, че няма да е лошо отрано да науча детето да `припознае` магията на ръцете си 🙂  така или иаче, кофти времето тези дни ни затвори упорито вкъщи, и след като изчерпахме почти всички възможности за забавление, реших, че в крайна сметка, е дошъл момета, в който да започнем да правим заедно хартия. 😀

имах съвсем обща представа как се прави ръчна хартия. ето това клипче дава някои базови насоки, а в ето този фатастичен блог може да се намерят още повече идеи. според мен, тази дейност е изключитело подходящо занимание, дори и за дете на около три годинки – естествено, под внимателен родителски контрол и ако се спазват някои правила за безопасност, но това е мое мнение, с което не ангажирам никого. така или иначе, извадих съответните джаджи, и… представям на вниманието ти първите опити за домашна, ръчно правена хартия с марката `Боромир & Наталия`:

не се хили на формата 😀 просто ситото, с което разполагам, за да прецеждам пулпата, е кръгло 😀 всъщност, хили се колкото искаш – когато джуниър видя този първи опит, веднага заяви, че това е пица :DDD `материалът`, който сме използвали, са стари вестници и няколко рекламни брошури. тук аправих грешката да пресуша малко повече хартията, затова е така намачкана, но мисля, че това придава допълнителен ефект 🙂 ето по-близък поглед:

за моя изненада, се получи компактна маса, доста твърда, може би с дебелината на картон от 180 г., с мого интересна текстура. процесът, колкото и да е времеемък, ни се хареса до там, че продължихме с опитите – следващата хартия, която ще покажа, е почти изцяло направеа от сина ми – той смля пулпата и я прецеди, освен това, решихме да оцветим кашата с малко акварелна боичка, и ето какво се получи:

този вариант е по-тънък и гъвкав, но също така – здрав. прави ми впечатление, че рециклираната хартия изглежда като тъкана тъкан:) мисля, че ще се държи достатъчно добре, ако върху нея се рисува или се слага печат.

лично аз, реших да експериментирам с оцветяване с, хм, алтернативни вещества 😀 следващия десен е оцветен с утайка от кафе и брокат, освен това, е оставен да изсъхе естествено – ето какво се получи:

😀 трябва да призная, че зарибявката е направо жестока – забавлението е гарантирано не само за хлапето, но и за майка му 😀 освен това, в цялата тази акция открих доста плюсове – първо, веднага намерих място на всички досадни хартийки, които неминуемо се трупат във всяко домакинство, редом с усещането, че наистина създавам нещо.  не мога да отрека и педагогичният ефект на заниманието – това упражнение даде отлична възможност по интересен и атрактивен за детенце начин да му обясня някои неща за екологията – че, всъщност, хартията се прави от дървета, колко е важно да пазим горите и растенията, защо е хубаво да се рециклират повечето продукти, които оставяме в кошчето за боклук. и отново подчертавам искрения фън, който изпитахме и двамата със сина ми! 😀  може да се каже, че вече открих подходящ, наистина доста личен акцент, който да присъства в следващите ми проекти 😀 не на последно място – удовлетворението, че изпълних едно от важните за мен обещания, които бях поела към сина си – да го науча на нещо, което е смислено и полезно. обещала съм му и, че когато стане на 21, ще го науча да стреля!:D

та, толкова от нас засега. 😀 хубав ден – да не ви пука от мъглата, ако имате нещо, което да ви стопля 😀

Вашият коментар

