и така, part II

няколко часа след така нареченият първи учебен ден на моето дете, аз все още съм под влияние на смесени чувства и впечатления, както и на осмислянето на достатъчно теории, които си пре-доказах за пореден път.

на първо място – все повече се вкаменява мнението ми, че колкото по миловиден и сладникав си или изглеждаш, толкова по-лесно ти се прощават някакви малки или не чак толкова прегрешения, ако и зад захаросаната до повръщане фасада да се крие истински манипулативен тиранин. опиташ ли се да бъдеш себе си, особено на ново място или в нова ситуация, ако не си усвоил овреме гореспоменатите граничещи със сервилност умения, можеш да се пишеш бЕгал, ако емоционалността ти ти позволи да приемеш особено навътре първоначалния лекичък негативизъм. ако си дете, разбира се, е по лесно, в края на краищата, заради тренирането на тези умения майка ти и баща ти са те изпратили там, но за съжаление, ако си надарен (или проклет) с емпатия и наблюдателност, няма начин тези неща да не те подразнят.

на второ място. без да правя генерализирани заключения, но за мое огромно съжаление все още има такива представители на по-старата школа учители, които си изграждат любимци в дадения малък колектив, и което е по-непирятно, позволяват това да влияе върху работата им с децата. както казах, не желая да вкарвам всички учители под общ знаменател, защото имам достатъчно пирятели такива, свекърва ми е учителка, а, между другото, аз също съм с такава специалност, ако и никога да не съм преподавала извън стажовете в университета, и  въпреки това, мога съвсем отговорно да застана зад думите си. за мен е недопустимо,п росто недопустимо да правиш разлика между децата в дадена група или колектив по какъвто и да било повод и поради каквато и да била причина, защото ти си педагог, ти си учител, и твоята работа е с такт, мъдрост и деликатност да ги ннаправляваш в образователния процес, помагайки на родителите в това отношение, вместо да демострираш различно отношение спрямо това дали детенцето е сладичко, миличко, момиченце, момченце, майка му е лигла, баща му е мангизлия или защото те мързи да насърчаваш и канализираш в правилната посока проявите на детската индивидуалност. по – лесно е да махнеш с ръка и веднага да лепнеш дадена негативна категория! и ето ти как се заформя зародиша на бъдещето чувство за малоценост… недопустимо!

естествено, аз съм майка и е повече от ясно, че съм майката на най-прекрасното дете  в света, което се старая да възпитавам строго, но мъдро, така че моето субективно мнение по тези въпроси винаги ще е малко по-емоционално. защото си мисля, че когато има ново дете в дадената група(в конкретния случай – моето), въобще, нов човек в каквато и да било общност, не можеш да очакваш от него още от старта да включи на шеста предавка и да влезе в ритъма на другите, а още по-недопустимо е да си позволиш да правиш каквито и да било сравнения – при това с лек, но осезателно доловим негативен оттенък – между децата!

за щастие, моето момче все още е твърде малко за да се терзае от мислите, които силно вълнуват мен в момента, и въпреки, че знам, че съм, че сме поели в правилната посока, едно палаво, лукаво гласче скрито някъде дълбоко в мен е на пъд да захихика в шепа, че май и моето дете има на какво да научи хората около себе си. днес, след като се прибрахме вкъщи, Боро ми каза нещо, което нямаше как да е видял или чул, нямаше как кой друг да му е казал подобно нещо, но това, което моето малко момче ми сподели ме успокои по някакъв начин, защото се уверих за пореден път, че съм на прав път, и дао да имам силата и деликатата мъдрост да пордължа по него. както казах, със силно смесени чувства съм, но от друга страна, съм горда, че моето дете успява да устоява себе си, ако и да е все още толкова малък.

и, така, дупе да ми е яко! но пък, в края на краищата, не само моята, но иработата на учителите е имено в това – да Учат детето!

пък кой на какво и кой кого, мисля, тепърва имаме да разбираме всички.

Вашият коментар

