the black dagger brotherhood

след шестия том на `братството на черия кинжал`, мога с ръка на сърцето да заявя, че сагата категорично ме маркира като свой фен:D като доказан фентъзи-маниак, с по-особени предпочитания към готик-литературата облекчено обърсвам чело, че, алелуя, най-накрая вкусих вампирска литература, която да отмие срама от истинската фенщина, ставала твърде дълго свидетел на сладникав бул-шитс от сорта на `здрач` и `дневниците на вампира`.
това, което ми харесва до тук:
1. вампирите са отделен биологичен вид, продукт на генетиката и еволюцията, което ги прави някак по-достоверни и по приемливи за вкуса ми към `може-и-така-да-е-било` фантастиката, която обичам. раса. освен това, са внимателно структурирано общество, с все религията и културните си ценности, и най-готиното от всичкото е, че хората сме само фонов шум в цялата история (с изключение, разбира се, на един два сюжетно издържани образа, без които историята нямаше как да се случи, просто).
2 . поредицата се прави на любовна сага, но истината е, че е адски динамично развиващ се готик-трилър, с точно балансираното количество съспенс, кръв и секс, точно на границата, ама точно! харесва ми това, че фабулата отскача в нови сюжетни линии точно като камшик – не знаеш накъде ще тръгне, и оставаш приятно изненадан от подразнените си очаквания. освен това, силни и развиващи се образи, с все биографиите си и личностните си отклонения, което ги прави вкусни за възприемане. никакъв проблем с идеята за вампири-войни, които защитават расата си – в този ред на мисли, зейдист и вишъс определено са моите хора. приятно изненадана съм от себе си, обаче – до тук не намерих нито един женки образ, който да ме подразни, както, обикновено, се случва, зачета ли се в нещо с позивната `любовен роман` – обезумелите от любов и страст женски образи, които мислят с вагините си винаги са ми били леко тъповати и скучни, но за нито един от женските образи в `братстото` не бих лепнала позивната `лигла`. щеше ми се образът на доктор джейн да е малко по-обогатен и доразвит, което, всъщност, е единствената ми забележка към историята до тук, предстои да видим какво има да се случва с хекс.
3. много ми харесва плавнното въвеждане на нови образи, които много ненатрапливо се вливат в сърцевината от бейсик-герои и случки, с които започна сагата, и постепено, всеки един от тях започва да си се изгражда като самостоятелна история.
4. допада ми, че дж.р. уорд избягва от клишираните и писнали до смърт митове. всъщност, няма лошо в това да се надгражда даден поп-културен символ, в какъвто, май, са се превърнали вампирите напоследък (ако и върколаците да сме по-готини 😛 ). както казах, обаче, не ме дразни начинът, по който го прави дж.р. уорд – нейните вампири са войни, раса, общество и вид, но, както споменах някъде по.горе – достоверно издържани. сава на съдбата, в `братството на черния кинжал` вампирите не блестят на слънце – лее се кръв и хвърчи агресия, но в точно премерените количества тъй, щото да не е брутално, а просто… логически изпипано. нали.
5. превода. няма лошо в идеята да се чете в оргинал (както ми се случи с `вампирът лестат` и изживяването си струваше, бай дъ уей), но да четеш интригуваща те книга на родния си език, с характерно неговата си стилистика и експресивност си е по-въздействащо, откъдето и да го погледнеш, но не и без заслугите на добри преводач и редактор. кофти  превод на оригинален текст може да съсипе цялото преживяване от иначе качествен текст, но добрия такъв е достоен за истинска възхвала, така че браво на момчетата и момичетата, които са се потрудили върху сагата.

та така. най-общо казано, сагата ми харесва 🙂 приятничко е да се знае, че има още книги от поредицата, които тепърва предстои да излизат, така че ето нещо хубаво, което да се очаква занапред. изненадана съм, обаче, как така все още никой не се е светнал, че в поредицата има достатъчно сюжет като за филм или поне сериал – историята със сигурност би пожънала успех на екраните, защото наистина е смислена и въздействаща, но, одозирам, ще е твърде скъпо начинание да се визуализира – доста по-многопластова е от едочесаните драми на купчина влюбени вампири, които просто не знаят какво да правят със себе си.

Вашият коментар

