`онези` думички

вчера изпаднах в ситуация, за която смело мога да кажа, че въпреки, че се имам за доста хладнокръвна в шокови моменти, се почувствах така, сякаш са ми плиснали кофа студена вода в лицето.

всеки път, когато прибирам Боро от градина, си говорим за това как е минал денят му там. учителките всеки път ми казват, че няма проблеми с дисциплината и ученето – и това много ме радва. но колкото съм доволна от напредването на малкия, толкова се притеснявам и за общуването му с деца, защото моето малко момче е доста затворено на моменти, затова не по малко сериозно се интересувам от това какво е правило детето. с кого си е играл, с кой си е станал приятелче и какво са правили, защото познавам детето си и знам, че му трябва малко повече време, за да се отпусне напълно и да се адаптира към новата ситуация, каквато смятам, че все още представлява детската градина за него. и си говорим много приятно – за мис еми, учителката им по английски, която лепи наградки по ръчичките на децата, които са слушали, и за бати митко, учителят по танци, за никол, която има много сини очи, и с която се скарали веднъж, но с която са приятели, за разбойника денис, който не слуша госпожите и блъска другите деца, но Боро не, защото той му дава от своето хлебче за обяд. все такива изключително важни и сериозни неща:)

вчера, обаче, докато вземах малкия, той се изнерви още докато се преобличахме при гардеробчетата, мрънка и мърмори през целия път в колата. вкъщи вече се успокои и започнахме да си говорим… и сина ми ме застреля от упор.

каза ми, че `преди много време` в градината едно дете му казало – на него и на още едно момченце – да си играят на `близане на чурки`.

втрещих се. и усетих как струите вода от гореспоменатата кофа гадно се стичат под дрехите ми чак, но запазих изражението на лицето си и попитах каква е тая игра. малкия невинно се наведе да ми показва, но аз се дръпнах бързо, че съм разбрала за какво говори. Боро ми разказа още, че той отговорил, че не иска да играе на такава игра, а ще си играе на `дай, бабо, огънче`, а въпросното дете се обърнало към другото момченце.

втрещих се, но вярвам на детето си – най-малкото заради това, че в нашия семеен сленг думата за интимните части е друга, такъв израз не сме използвали никога, и малкия просто няма откъде другаде да го е чул, защото контакта му с деца напоследък е само в градината! запазих спокойствие, и отново обясних нещо, за което вече сме говорили с детето – а именно, че никой няма право да пипа неговите интимни части, че това е позволено само на мен или на татко му, когато го къпем или му помагаме за тоалет, и евентуално, лекар, ако се наложи, но при когото ходим заедно. постарах се детето да не усети напрежението ми, после го подпитах как се казва въпросното дете и кога точно се е случила тази работа. за съжаление, Боро не можа да конкретизира кога е станало, а и не знае как е името на детето (както усещам, малкия контактува само с няколко дечица от голямата им група и не знае имената на всички), а когато го помолих да ми каже кое е въпросното дете, той ми каза, че то е болно и не идва.

излишно е да казвам колко неприятно се почувствах, но нямам никакви основания да се съмнявам, че въпросната ситуация се е случила, и си признавам, че ми се доплака, когато Боро ми каза, че той искал да си играе на `дай, бабо, огънче` и се дръпнал. доплака ми се, защото все още е дете, малко, невинно дете, озовал се е в ситуация, в която е реагирал правилно – по инстинкт? заради възпитанието си?! просто така?!? – правилно, според моите възрастни критерии. доплака ми се и от страх, защото си дадох сметка колко още ситуации предстоят, от страх и напрежение дали ще успея да го подготвя за всичко, да го тренирам да се пази, дали аз ще успея да го опазя!!! може би звучи твърде абстрактно и атавистично от моя страна, но топката все още си седи в гърлото ми.

сега, да се разберем. напълно наясно съм, че децата, особено в тази възраст, се водят от чисто естественото си любопитство. че няма нищо кой знае колко странно в това момченцата да погледнат под рокличките на момиченцата, за да видят дали са същите като тях, или пък да си гледат пишките в тоалетната. въпреки, че е в разрез с приличието, такива ситуации, според мен, не са кой знае каква голяма работа за обсъждане и тръшкане, просто защото са израз на любопитство и нищо повече – тук е ролята на родителя и/или учителя, обаче, да обясни кое е редно и кое не, а и защо.

но `да си играем на близане на чурки`?! wtf?! този израз?! израз, който описва конкретна ситуация?! и който мен лично ме кара да се замисля, че въпросното дете просто е видяло нещо, което да предизвика любопитството му към въпросното действие?! докато цъка с дистанционното на телевизора и е попаднало на неподходящ канал или случайно е видяло родителите си в интимен момент?!

обсъдих нещата с мъжа ми – който остана не по-малко втрещен от мен – и реших, че колкото и да е неудобно, може би няма да е лошо да спомена на учителките за тази история – според майка ми, трябвало да изчакам, и ако се повтори още веднъж, тогава да говоря, но аз избухнах! как ли пък не, нали някой ден, пази боже, някой ще пробута в кенефа на училището тревка да си дръпне, Боро ще ми каже, и аз какво – трябва да чакам да се повтори-потрети ситуацията, за да р3агирам ли? как пък не!

та, тази сутрин, прекръстила пръсти, изчаках малкия да влезе в стаята и повиках тихо учителката настрана, обясних й за какво става въпрос. тя ококори ей такива очи, и ми каза, че те не били забелязали нищо подобно, нито пък забелязали каквито и да било `такива` наклонности в децата, за естественото любопитство и така, но ми каза, че ще разследват случая и ще се види за какво става въпрос. на мен ми е кофти – определено ми е гадно, защото нито искам да надничам под чаршафите на когото и да било, нито искам да създавам конфликти, най-малко пък поставям под съмнение работата а учителите, нито искам каквито и да било проблеми. но не смятам, че трябваше да замълча за това. най-малкото, защото градината, освен учебно заведеие и място за социализация, се предполага, че е място, където не само физическото, но и моралното здраве на детето ще бъде опазено! кофти ми е още, защото няма начин да не се стигне до разговор от страна на учителките с Боро, докато се изясни кое е въпросното дете и кога е станала тая работа, страх ме е малкия да не се травмира, защото това са сериозни неща!!! леко съм на тръни, докато дойде време да го взема и да разбера какво е станало, но определено, се чувствам мръсна, по някакъв начин. по късно през деня споделих ситуацията с моя приятелка, бивша детска учителка, и тя ми каза, че такива ситуации не са рядкост – не заради друго, ами защото децата наистина са видели нещо вкъщи, което го интерпретират после в детската градина.

въобще – кофти ми е много. не се правя на светица, а и Боро си има запас от свои бисери – и до сега се псувам, че не прегледах набързо `ледена епоха 4`, преди да я гледаме с малкия, защото ако и да е анимация, там има доста цветущи изрази, които малкия попи и ръси навсякъде (но поне са изискано-експресивно просташки, а не сексуални метафори), но що се отнася до интимните отношения и въобще – възпитанието на сексуална култура, следвам много деликатна и гъвкава политика. не лъжа детето за нищо, но се старая да обясня нещата на неговия език, без да го увъртам, но и без да изпадам в излишно анатомични подробности, за които смятам, че все още е твърде малък, за да разбере. най-малкото, по тези въпоси внимавам какво и как говоря, защото съм на мнение, че една криво разбрана или предадена дума може много да стресира нещата!

та… така. предстои да видя, наистина, какво точно има да става днес, стискам палци наистина да не се стигне до някакви конфликти, но не можех и не исках да мълча за това.

и… май ми трябва една бира в края на деня.

Вашият коментар

