Галерия

за боба, `леба, маслините и други разни екстри

hlyab1

😀 вчера ми беше от `онези` дни, в които, отдавайки дан на непоносимостта си към студените, есенни, мрачни, никакви дни, още от сутринта ми се иска да си завинтя слушалките в ушите, да се захлупя с възглавницата и да ме няма. или пък, още по-добре – да пална метлата и право вдън горите тилилейски, пък после – кой откъде. абе, бутиков ден, просто – Боро е с хрема, която отдавам на падалото наскоро поредно зъбче, но го тормози, милото, кръстосала съм пръсти да не ми направи температура. скуката вече яко го тресе и се чуди какви лакърдии да прави из къщи, та и двамата, май, чакаме да започне училище вече, а и трябва да се приготвяме за този важен момент. междувременно, гледаме `замръзналото кралство` за около м-найсти път в рамките на дни (и аз съм фен на анимацията, към филмите на `дисни` питая особена страст, но всяко любимо нещо започва да ти идва в повечко в някакъв момент, особено ако избримчваш телевизора до дупка, когато почне `let it go`. за осемнайсти път! ). после, докато чистех аквариума на `кучето в черупка`, калпазанката намерила начин да се набере през паничката, в която я държа при такива операции, и просто за секунда я видях как щастливо шляпа по прясно измития с белина под. яка преса има мойта костенурка! 😀  хайде къпане, връщане в аквариума и стискане на палци да не се е натровила от хлора, че е въшка няма и пет сантиметра в диаметър. редом с това, си ям нервичките с хора, за които не е като да не сме си правили взаимни компромиси, но пък сега те са се отмятали от думата си и се правят на луди, а от мен се изисква да съм точна и коректна. и като цяло – от два дена в периферията на зрението ми се въртят черни пеперудки – сигурен знак, че скоро ще ме сгъне такава дзверска мигрена, че верно ще ми се иска да се завра в най-тъмното и тихо ъгълче на къщата и да не мръдна от там три дни.

ден слънце 😀

винаги в такива моменти, независимо колко ми е кофти или некомфортно знам, че някаква физическа работа ще оправи нещата – поне до там, че да се изморя и вечерта да заспя като пън, вместо да се скъсвам да мисля.

в тон с кулинарно-обсесивните ми мании напоследък реших, че днес ще е ден за месене на хляб 😀  подхилвам се, защото, ако и да обичам печива, месенето не е сред силните ми страни – колкото и смешно да звучи, понякога нямам достатъчно сила в ръцете, за да омеся тестото подобаващо. преди време бях правила козунак, и не мога да се сетя за по-як фитнес за ръце от тази дейност. семейната ни история помни и вица с коледната пита преди две години, при която аз, естествено, пак не улучих точната дозировка на съставките, за да направя меко и лесно за обработка тесто, та се наложи да помоля мъжа ми да доомеси хляба. предупредих го, обаче, че ако мъж меси хляб, няма да се ожени. в това време младши вършееше с метлата и лопатата около татко си, уж чистейки пода, а благоверния ми тежко въздъхна: `леле, леле… жената ме накара да омеся хляб, сина ми ме замете. цецо, цецо-о-о, няма да носиш бяла рокля, май!`

😀 😀 😀

толкова по въпроса за неумението ми да меся тесто. но реших, че в днешния крив ден именно тази подчертано пацифистична дейност е нужната доза натоварване, от която имах нужда, за да утрепя демоните и да се успокоя, така че се приготвих да правя хляб. с маслини 😀

не помня къде бях видяла идеята, или пък съм мернала самун от въпросния хляб нейде из магазините, но хабер си нямах как точно се прави въпросното чудо. почовърках малко в интернет, попитах тук-там, и след като не намерих нищо, което да ми пасне като идея, в крайна сметка, реших да импровизирам – тоест, да направя обикновено тесто като за постна питка и просто да добавя маслини. с други думи, сглобих работáтá по следната схема – следват технически подробности:

 около 600 г. брашно (които измерих с една малка чашка на детето, хвана се количество като за 3 и ½ чашки, плюс брашното за поръсване и домесване)

¼ кубче прясна мая – около 20 г.

по една чаена лъжичка сол и захар, щипка сода бикарбонат, на връхчето на ножа.

десетина-петнайсет средно големи маслини, нарязани на филийки, не много осолени. следващия път ще си взема без костилка, тип `супер мамут` – просто по-лесно ще се режат.

so far, so good, нищо сложно до тук. с така подбраните съставки се сглобява въпросния хляб – нали ти стана ясно, не съм капацитет по месенето, но, все пак: маята се смесва с малко топличка вода и после се добавя захарта. изсипва се в брашното – в по-дълбока купа с кладенче -добавят се солта и содата. добавих топла вода – една чаша – и разбърквах, докато повечето брашно се `обра`, след което добавих маслините. този път оставих тестото да втаса – около 40-45 минути. приветствени речи и фанфари, моля – открих тайната на доброто тесто, а именно – временце да втаса. но, тъй като досега месивата ми винаги са били `на юруш`, съм се лишавала от тази възможност. и, ето ти а, този път тестото ми взе, че стана! мекичко и гъвкаво, омесих го върху набрашен плот, колкото да не лепне, след което оформих самунче, сложих го във формата за печене (правоъгъла форма за кекс, всъщност), и пекох на 200 градуса, в предварително загрята фурна.

и… си стана хлебче за чудо и приказ!

хрупкава коричка, лека среда, с приятен, ненатрапчив вкус от маслините 🙂 по-нататъшната проверка установи, че много си върви с пълнени чушки и чесън 😀 😀 😀 в общи линии – не остана, даже и да се похваля 😀

та тъй с хлябът ми с маслини. интересен и вкусен експеримент, който няма да остане последен – някак си, ми хареса идеята да си замесваш собствен хляб, по твой си вкус и предпочитания. сега съм се замислила за пълнозърнест хляб със семена и подправки, ама тоя път, обещавам, ще си апиша домашото по-добре 😀

толкова от мен – благодаря ти, че се отби. казвам ти направо `добро утро`, защото инсомнията пак ме е треснала, та, както се оказа, минах лекинко транзит през `лека нощ`, но, понякога, и така стоят нещата в тази част от рая. 😀

Вашият коментар

